Thursday, December 11, 2014

Testimoni sustained released vita c SHAKLEE

Alhamdulillah  mereka sangat berpuas  hati!!!

Jom kawan2....

belum cuba belum tahu....
sudah cuba pasti tahu!!!

Didie 0162067011 
#shakleeeffect 
Agen shaklee anda

Wednesday, December 3, 2014

Jom kita belajar tentang penyakit PSORIASIS

Psoriasis - Definasi

Psoriasis adalah keadaan kulit yang tidak normal dimana kulit penghidap menebal lebih cepat dari kulit yang normal. Ia adalah keadaan kulit yang tidak berjangkit. Kawasan yang biasa dihidapi adalah kulit kepala, lutut dan siku tetapi boleh juga menjangkiti pada bahagian badan lain termasuk kuku dan tulang.

Tanda-tanda Ianya berlainan bagi setiap orang dan termasuklah : • Keguguran sisik pada kulit • Tompok-tompok merah pada kulit kepala, siku, lutut dan bahagian lain badan. • Gatal tetapi pada tahap yang berbeza-beza

Jenis-jenis psoriasis
• Paling lazim adalah psoriasis yang bertompok
• Dikalangan kanak-kanak biasanya terdapat guttate psoriasis.
• Jenis teruk yang memerlukan rawatan dihospital dipanggil erythrodermic psoriasis • Lampin psoriasis
• Pustular psoriasis- adalah bentuk psoriasis yang sangat teruk dimana ia boleh menimbulkan kesakitan.

Komplikasi Psoriasis boleh menyebabkan arthritis yang dikenali sebagai arthritis psoriatik. Gejala adalah sakit atau bengkak pada sendi. Sendi yang biasanya terlibat adalah: • Sendi hujung pada jari tangan atau kaki • Bahagian belakang, pergelangan tangan, lutut atau pergelangan kaki

Cadangan supplement untuk psoriasis adalah seperti berikut

1. Omega
Menurut Evelyn Tribole, pengarang buku "Ultimate Omega-3 Diet." Omega-3 asid lemak boleh :- mengurangkan keradangan kulit memperbaiki sel kulit mencegah dari bersisik menghapuskan kemerahan kulit melegakan kulit gatal mengurangkan tindak balas imun badan anda kepada T-sel,iaitu sel - sel darah yang bertanggungjawab bagi pengeluaran kulit yang berlebihan dan yg berkaitan dengan psoriasis jenis kulit bersisik. Dos harian yang disyorkan untuk omega-3 asid lemak adalah 400 mg untuk orang dewasa. Makanan yang kaya dengan Omega-3 asid lemak termasuk salmon, tenggiri, halibut, sardin, tuna, flaxseeds, flaxseed minyak, minyak canola, kacang soya, minyak kacang soya, biji labu, labu benih minyak dan walnut.

2. Ostematrix
Disebabkan ostematrix adalah kombinasi kalsium, magnesium dan vitamin D, maka ianya juga sesuai untuk pesakit psoriasis. Menurut laporan Michael Zimmermann, pengarang yang buku "itu Burgerstein Buku Panduan Pemakanan: Mikronutrien dalam Pencegahan dan Terapi Penyakit ".Vitamin D adalah satu antioksidan larut lemak yang boleh meringankan kulit gatal menyembuhkan luka mengurangkan parut mengurangkan keradangan membaiki tisu-tisu yang rosak menggalakkan kulit yang sihat mengawal kulit pengeluaran sel Vitamin D adalah satu antioksidan larut lemak yang boleh mengurangkan lesi kulit, meringankan kulit gatal, menyembuhkan luka, mengurangkan parut, mengurangkan keradangan, membaiki tisu-tisu yang rosak, menggalakkan kulit yang sihat dan mengawal kulit pengeluaran sel, Dos harian yang disyorkan untuk vitamin D adalah 15 mcg untuk orang dewasa. Makanan yang kaya dengan vitamin D termasuk salmon, tuna, susu, telur, keju Switzerland, yogurt dan sedia untuk makan bijirin. Dos harian yang disyorkan untuk vitamin D adalah 15 mcg untuk orang dewasa. Makanan yang kaya dengan vitamin D termasuk salmon, tuna, susu, telur, keju, yogurt dan sedia untuk makan bijirin.

3. Carotomax
Vitamin A adalah vitamin larut lemak yang boleh meningkatkan fungsi sistem imun dan melindungi kulit anda dari kerosakan radikal bebas, menurut Steve Blake, pengarang buku "Vitamin dan Mineral Demystified." Blake menjelaskan bahawa vitamin A juga boleh membantu dalam pengeluaran kolagen membaiki kulit yang rosak menyembuhkan luka meningkatkan gejala artritis psoriasis yang berkaitan. Dos harian yang disyorkan untuk vitamin A adalah 900 mcg untuk lelaki dan 700 mcg bagi wanita. Makanan yang kaya dengan vitamin A termasuk lobak merah, kentang manis, susu, keju cheddar, pengganti telur, labu, bayam, sayur-sayuran Collard, lobak hijau, kale, brokoli, dan tembikai, aprikot dan tomato.

4. Bcomplex
Menurut Jorge Kastner, pengarang buku "Terapi Pemakanan Cina: Dietetik dalam Perubatan Tradisional Cina";Vitamin B-9, juga dikenali sebagai asid folik, adalah vitamin larut air yang boleh membantu dalam proses penyembuhan sel.

Alhamdulillah  Selamat  membaca ye

Luv
Didie  0162067011 
Agen  shaklee  anda  😉  #shakleeeffect 

Sijil halal 2014

Assalamualaikum  semua

Ini saya lampirkan sijil halal yang pihak shaklee dapat.....Alhamdulillah 

Tuesday, December 2, 2014

Khasiat vitamin e shaklee

KHASIAT VITAMIN E

-Menjadikan anda tampak lebih muda, melindungi kulit daripada sinaran UV, kedutan dan jeragat  dengan membantutkan penuaan sel yang disebabkan oleh radikal bebas serta pencemaran alam sekitar.
-Melindungi paru-paru dari pencemaran udara.
-Meningkatkan imuniti tubuh badan dengan menguatkan kuasa sel-T untuk melawan penyakit.
-Meningkatkan libido ( menghangatkan semula hubungan suami isteri)
-Anti oksidan.
-Membekalkan oksigen ke sel-sel badan.
-Melegakan kesakitan arthritis dan inflamasi sendi.
-Mengurangkan risiko kanser prostat bagi lelaki.
-Mengurangkan risiko Alzheimer (nyanyuk).
-Mengurangkan risiko keguguran bagi wanita hamil.
-Menyelesaikan masalah kelesuan.
-Mengurangkan risiko parut yang besar.
-Merendahkan kadar kolesterol.
-Membantu mencegah kanser.
-Merendahkan risiko katarak.
-Sesuai utk semua golongan usia : remaja, ibu menyusu,semasa berpantang,suami isteri, warga emas

Untuk Para Suami yang mempunyai Masalah "Low Count Sperm"
~ Tambahan Selenium yang terdapat dalam vitamin E Complex Shaklee boleh meningkatkan kualiti air mani & mmpunyai kesan bermanfaat dan perlindungan,terutamanya pada motilitas sperma.

Vitamin C chewable

Vitamin C Chewable Shaklee (sesuai untuk kanak-kanak & dewasa)
Saya seorang peminat Vitamin C kerana saya percaya Vitamin C membantu pencerahan secara sekata pada tubuh badan, meningkatkan imunisasi badan (tidak mudah demam, tiada selesema) dan yang paling best ianya memudarkan parut jerawat. Vitamin C adalah supplement pertama Shaklee yang saya ambil (jenis telan) dan bersifat Sustained Released.

Secara asasnya Vitamin C Chewable ini sama manfaatnya dengan Vitamin C Sustained Release cuma ianya boleh dihisap. Oleh kerana setiap tablet mengandungi 100mg Vitamin C maka boleh diambil sebanyak 5x sehari = 500mg (dewasa) sehari.

Chewable Vita C Shaklee telah mengalami revolusi baru apabila formulasinya ditingkatkan dengan tambahan Bioflavanoid Complex. Kini ia menjadi supplement vitamin C paling lengkap di pasaran. Ia sekarang menggunakan nama baru iaitu Chewable Vita C Plus.

Menariknya Chewable Vita C ini bukan sahaja boleh dinikmati oleh kanak-kanak berusia 4 tahun ke atas tetapi turut boleh dinikmati oleh orang dewasa yang tidak suka vitamin berbentuk pil yang perlu ditelan dengan air. Mudah sahaja untuk makan Chewable Vita C ni. Hanya perlu hisap atau kemam sahaja di dalam mulut.



Manfaat Vitamin C Chewable Shaklee:
Memelihara kandungan antioksidan semulajadi dalam tubuh
Antioksidan penting dalam melindungi sel kulit daripada rosak dan melambatkan penuaan
Chewable Vitamin C Shaklee menguatkan tulang, gigi dan gusi yang sihat
Meningkatkan sistem imun tubuh
Sangat sesuai untuk orang sukar atau tidak suka makan pil atau tablet
Rasa oren semulajadinya sangat selamat untuk kanak-kanak dan orang dewasan
Tidak mengandungi sebarang pewarna, perasa, pemanis ataupun pengawet tambahan
Tabletnya lebih kecil dari SR Vitamin C Shaklee jadi mudah untuk makan atau telan
1 biji Chewable Vita C Shaklee bersamaan 1/2 biji oren iaitu bersamaan 100mg
Manfaat Vitamin C Sangat bagus untuk menjaga kecantikan kulit dan awet muda

Keistimewaan Chewable Vita C
Rasa Chewabe Vita C tak pahit dan masam macam SR Vitamin C shaklee
Boleh buka sebotol demi sebotol untuk menjaga kesegaran vitamin
Boleh makan ikut pilihan masa sendiri (contoh 3 biji lepas sarapan, 2 biji lepas makan malam)
Boleh kongsi dengan anak-anak berusia empat tahun dan ke atas  juga

Mengapa Vitamin C diperlukan setiap hari? Badan kita tidak dapat menghasilkan Vitamin C sendiri! Maka diperlukan didalam diet seharian.

Mudah musnah oleh pencemaran udara dan air. Perokok yang merokok sekotak rokok sehari membakar 500mg vitamin C dalam tubuh.
Mudah musnah disebabkan stress (tekanan) - fizikal dan mental
Mudah termusnah oleh oksigen. Pendedahan buah-buahan dan sayuran yang telah dipotong dan dibiar terdedah terlalu lama pada udara sebelum digunakan akan mengurangkan kandungan vitamin C. Selain itu, memasak terlalu lama @ suhu tinggi juga merosakkan vitamin C dalam makanan

Vita C Chewable sesuai untuk kanak-kanak hingga dewasa. Ini kerana setiap tablet adalah 100mg Vitamin C. Dewasa boleh ambil sehingga 1000mg-2000mg sahaja sehari

Keperluan Vitamin C dalam badan kita:

Membantu meningkatkan antibodi dalam tubuh supaya sistem imun tubuh lebih tinggi
Mempercepatkan proses penyembuhan luka dan demam
Menguatkan struktur gigi dan gusi
Perokok @ mereka yang bergaul dengan perokok memerlukan vitamin C
Membina kolagen (sebagai bahan pengikat/pelekat) dalam membinan dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan
Pengambilan vitamin C yang mencukupi dalam diet seharian dapat mengurangkan risiko tekanan darah tinggi
Membantu proses penghadaman & penyerapan zat besi
Individu yang sering stress (tertekan), penat, letih, lesu serta sibuk dengan urusan harian memerlukan vitamin C. Pengambilan vitamin C yang mencukupi dapat membantu mengembalikan hormon stress (hormon yang melawan stress)
Bertindak sebagai anti kimia yang menjadi racun dalam tubuh seperti nitrates dan nitrites
Memberi perlindungan terhadap penyakit jantung dan mengehadkan 'oxidation' terhadap kolestrol jahat
Membentuk Sel-sel darah yang baru (setiap 3 bulan darah dalam badan akan bertukar)
Membantu memulihkan selesema, resdung dan bersin waktu pagi.
Membantu dalam proses pemulihan kudis
Pengambilan vitamin C sebanyak 1000-5000mg sehari dapat mengurangkan risiko /melawan penyakit barah seperti kanser oral cavity, kanser kerongkong, kanser saluran penghadaman, kanser serviks, kanser usus besar (rektum), kanser payudara dan kanser paru-paru
Bertindak sebagai "Protector Gate" - setiap masa mesti berada dalam badan kerana sifat vitamin C adalah larut air.

Monday, December 1, 2014

Siapa yang boleh ambil darahku??

Assalamualaikum 
Sebagai pengetahuan sahaja....
Kene tahu ye...kita ni darah apa supaya kita tahu siapa yg boleh derma dan terima darah kita
Peace yo!!✌

Cara saya 'wean off' my baby

Assalamualaikum  semua ibu2...

Saya ada pengalaman nak ceraikan susu utk anak teruna sulungku...

Anak pertama ...saya berjaya jugak susukan dia 2 tahun lebih walaupun bukan ekslusif....hanya ekslusif 3 bulan je....huhuhu....masa tu ibu tak cukup ilmu..

Ada la juga ikut  pengalaman kawan2 letak nescafe...tapi bila dah hilang pahit tu...dia nak balik...

So hanya ini yg saya buat ..

HANYA BERSERAH PADA ALLAH...

Saya niat, saya nak ceraikan susu.. (niat yg baik2  tau). Selawat dan mohon pada Allah.. (seikhlasnya).....

Dan yg buat saya terkejut esok dia terus lupa langsung....Alhamdulillah . ..

Masa tu pun dah 2 tahun 5 bulan...kene selalu jugak cakap kat dia...
"Aqil dah besar tau...tak yah la nenen2 lagi".

Jom rancang cuti kita tahun depan

Assalamualaikum   semua

dapat calender awal....mari rancang Cuti  tahun depan...

Vitamin c shaklee

Assalamualaikum

Sustained release vitamin c 500mg kini kembali..oleh kerana ada double promotion bulan ini....jom kita  explore antara kebaikan vitamin c:

☺Diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu, fungsi kelenjar adrenal, dan juga mendapatkan gusi yang sihat dan gigi.
☺Melindungi sel tubuh daripada kesan-kesan pencemaran
☺Melindungi daripada jangkitan dan selesema, serta meningkatkan imuniti.
☺Membantu untuk mengurangkan tahap kolesterol, tekanan darah tinggi, dan mencegah aterosklerosis.
☺Melindungi daripada pembekuan darah, lebam, menggalakkan penyembuhan luka, dan pengeluaran hormon antistress.
☺Penting untuk penyuburan sel darah putih dan juga bertindak sebagai antihistamin semulajadi yang amat berguna untuk mengurangkan hidung bengkak semasa selesema, dan mengurangkan gejala-gejala lain alergi.
☺Memainkan peranan penting dalam pengeluaran kolagen, yang membantu mencegah penuaan pra-matang.
☺Membunuh bakteria patogenik, yang bertindak sebagai antibiotik yang tidak berbahaya.
☺Melindungi sel-sel otak dan saraf tunjang, yang sering dirosakkan oleh radikal bebas.
☺Membantu tubuh menyerap zat besi yang lebih –> berguna dalam rawatan anemia. Ia memainkan peranan penting dalam penghasilan hemoglobin dan sel darah merah.
☺Merawat jangkitan saluran kencing.
☺Diperlukan untuk metabolisme asid folik dan vitamin lain.

💗Vitamin C Shaklee, adalah jenis sustained released atau pelepasan perlahan-lahan, dalam masa 12 jam. Oleh itu, ia memastikan tubuh kita mendapat bekalan vitamin C yang berterusan.

Kita boleh memperolehi 500mg vitamin C dalam diet pemakanan seharian kita, sebagai contoh:

💛Tembikai wangi, 1 cup (8 ounces): 59mg
💛Jus oren, 1 cup: 97mg
💛Broccoli, dimasak, 1 cup: 74mg
💛Cili Hijair, 1/2 cup, 60mg
💛Cili Merah , 1/2 cup, 95mg
💛Kiwi, 1 medium: 70mg
💛Juice tomato, 1 cup: 45mg.    
💛Atau kita boleh menikmati 7 1/2 biji oren untuk mendapatkan 500mg vitamin C setiap hari.

Jadi anda ada pilihan lain iaitu supplement sebagai makanan tambahan anda agar anda dan keluarga beroleh tahap kesihatan yang optimum.

Promo bulan disember

Disember  2014

Bulan penutup tahun ni

Kita kasi jadi!!!!

Alhamdulillah  bulan ni ada double promotion....

BUY 6 FREE 1 VITAMIN E &C

dan juga  kalau beli 2 ada diskaun 5% tau....hollla....holla...JOM BELI

didie  0162067011 
Agen  shaklee  anda  😉 

Thursday, November 27, 2014

Kene ambil zinc sebelum makan???!

Kenapa zinc diambil sebelum makan.
Kebanyakan ubat dan vitamin dimakan selepas makan samada Sarapan, Makan Tengahari, Minum Petang, Makan Malam. Tetapi tidak pada Zinc dan Zinc Shaklee tidak terkecuali.
Zinc Complex Shaklee disyorkan dimakan SEBELUM makan (1/2 jam atau sejam sebelum makan). Kenapa ya? Di sini ada jawapannya.
Dalam proses pencernaan normal, zinc boleh musnah atau terkeluar atau terikat dengan bahan lain. Bahan yang kita makan seperti susu, roti atau bijirin lain ada satu kandungan yang dipanggil phytates. Phytates ini akan ikat zinc yang kita ambil yang mana akan ganggu proses penyerapan zinc dalam badan kita. Kalau kita ambil roti dan susu, phytates ini akan secara aktifnya serap zinc dan secara automatiknya bioavailability zinc ini akan menurun. So vitamin yang kita makan tu tiada kesan pada badan kita.  Perut kita ada asid. Asid perut boleh melarutkan zinc dengan cepat bila perut kosong. Jadi senang nutrisi dan mineral dari zinc menyerap dalam badan kita.
itu lah ZINC
Luv u all
Didie  0162067011 
Agen  shaklee  anda 

Tuesday, November 25, 2014

Petua dari Rasulullah

Petua Mujarab dari Nabi Muhammad S.A.W

Mari kita amalkan

1. SURAH AL-FATIHAH

Amalkan membaca Surah Al-Fatihah semasa hendak tidur diikuti dengan membaca Surah Al-Ikhlas 3 kali, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas. Insya'Allah akan aman tenteram dan terjauh daripada gangguan syaitan. Dianjurkan juga membaca surah ini sebanyak 44 kali untuk mengubati sakit mata, perut, gigi dan lain-lainnya dengan izin Allah s.w.t. Untuk mencegah kemarahan Allah, bacalah surah ini sebanyak 17 kali sehari iaitu dengan mengerjakan solat 5 waktu.

2. SURAH YAASIN

Telah bersabda Rasulullah s.a.w., sesungguhnya bagi setiap sesuatu itu ada hati, dan hati Al-Qur'an ialah Surah Yaasin iaitu jantung Al-Qur'an. Sesiapa yang membaca Surah Yaasin, nescaya dituliskan oleh Allah pahala menyamai sepuluh kali membaca Al-Qur'an seluruhnya. (Hadis riwayat At-Tarmizi dari Anas r.a.) Rasulullah s.a.w. juga bersabda : Surah Yaasin dinamakan di dalam kitab Taurat dengan sebutan "At-Mu'ammah" (yang umum), yang mengumumkan pembacanya dengan kebaikan dunia dan akhirat, menanggung segala bala baik dari kesusahan di dunia mahu pun akhirat. Pembaca juga akan dilindungi dari setiap keburukan dan kejahatan serta segala hajat dan kemahuan akan Allah kabulkan. Jika dibaca dalam satu malam semata-mata mengharapkan keredaan Allah, nescaya Allah akan mengampunkan dosanya. (Hadis riwayat Malik, Ibnu-Sunni dan Ibnu Hibban). Surah Yaasin ni juga jika diamalkan, akan terselamatlah kita dari kehausan di hari KIAMAT.

3. SURAH AT-DHUHAN

Dibaca sekali pada malam Jumaat agar kita terselamat dari huru hara di Padang Mahsyar.

4. SURAH AL-WAQI'AH

Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membaca Surah Al-Waqi'ah pada tiap-tiap malam, insya'Allah tidak akan merasai kepapaan. Mereka yang membacanya sebagai wirid, insya'Allah akan beroleh kesenangan selama-lamanya. Mereka yang membacanya sebanyak 14 kali setiap lepas solat Asar, insya'Allah akan dikurniakan dengan rezeki yang banyak. Selepas solat Isyak, ambillah segelas air lalu bacalah Surah Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqi'ah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Dalam hati, niat untuk menjaga kecantikan diri dan kebahagiaan rumahtangga kita. Makna Surah Al-Waqi'ah Ayat 35-38 ialah : "Sesungguhnya, Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa. Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai jodohnya serta yang sebaya dengan umurnya.

5. SURAH AL-KHAUTHAR

Sesiapa yang mengamalkan membaca surah ini sebanyak 1,000 kali, maka Allah s.w.t. akan menghasilkan hajatnya termasuk rezeki dan kenaikan pangkat. Sesiapa yang membaca 1,000 kali juga selepas solat Isyak hingga dia tertidur, insya'Allah dia dapat melihat Rasulullah s.a.w. dalam tidurnya.

6. SURAH AL-KHAAFIRUUN

Sesiapa yang membaca Surah Al-Khaafiruun, maka bandingannya seperti membaca seperempat Al-Qur'an, disamping terlepas dari syirik, terjauh dari godaan syaitan dan terlepas dari peristiwa yang mengejutkan (Riwayat At-Tarmizi). Sebelum tidur, bacalah surah ini agar kita mati dalam iman serta membersihkan kotoran dalam diri kita.

7. SURAH AL-MULK

Sebuah lagi Surah dari Al-Qur'an iaitu Surah Al-Mulk mempunyai fadilat dan faedah yang amat besar bagi sesiapa yang mengamalkan membacanya. Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membaca akan surah ini, akan mendapat syafaat dan keampunan dosa-dosanya. Mereka yang membacanya pada setiap malam, insya'Allah, akan terselamat dari azab kubur..

8. SURAH AL-IKHLAS

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepada isteri kesayangan baginda, Siti Aisyah, antara mafhumnya : "Wahai Aisyah isteri ku, sebelum kamu tidur, khatamlah dulu Al-Qur'an." Siti Aisyah lalu berkata, "Wahai suami ku, saya tidak mampu khatam Al-Qur'an sebanyak 30 juzuk itu." Apabila mendengar kata-kata Siti Aisyah tersebut, Rasulullah s.a.w. sambil tersenyum lalu menjawab, "Barangsiapa yang membaca 3 kali sebelum tidur, seolah-olah ia telah khatam Al-Qur'an keseluruhannya. " Dari Rasulullah s.a.w.. pernah bersabda kepada Saidina Ali r.a., "Sesiapa hendak pergi musafir, kemudian ketika dia hendak meninggalkan rumahnya, ia membaca surah Al-Ikhlas 11 kali, maka Allah memelihara rumahnya sampai ia kembali. Ibnu Said Al-Khanafi menerangkan : "Surah ini dinamakan Surah Al-Ikhlas, ertinya bersih atau lepas. Maka barang siapa yang membacanya dan mengamalkannya dengan hati yang ikhlas, maka ia akan dilepaskan kesusahan duniawi, dimudahkan di dalam gelombang sakratulmaut, dihindarkan dari kegelapan kubur dan kengerian hari kiamat."

9. SURAH AL-FALAQ

Siti Aisyah menerangkan : "Bahawa Rasulullah s.a.w. pada setiap malam apabila hendak tidur, Baginda membaca Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas lalu ditiupkan pada kedua telapak tangan, kemudian disapukan keseluruh tubuh dan kepala. Barang siapa terkena penyakit kerana perbuatan syaitan atau manusia, hendaklah membaca Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebanyak 41 kali selama 3 hari, 5 hari atau 7 hari berturut-turut. Barang siapa yang takut akan godaan syaitan dan manusia, takut dalam kegelapan malam atau takut dengan kejahatan manusia, bacalah Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebanyak 100 kali.

10. SURAH AN-NAS

Surah An-Nas adalah surah yang terakhir (ke-114) dalam Al-Qur'an. Nama An-Nas diambil dari kata An-Nas yang berulang kali disebut dalam surah ini yang bermaksud manusia. Surah ini termasuk dalam golongan surah makkiyah. Isi surah ini adalah bagi menganjurkan manusia memohon perlindungan kepada Allah dari godaan syaitan baik yang berasal dari golongan manusia mahu pun jin. Surah An-Nas ini juga adalah penerang hati.

Wallahu'alam...

Wow...kulit suaminya pulak flawless

Assalamualaikum  semua

Biasa kita baca testimoni perempuan kan....haaa ni ambik...suami pulak yg nampak kesan...siap repeat order tu...

Jom kita bagi ayah, suami, abang, boypren...abang angkat pun boleh . ...

Friday, November 21, 2014

Set kesihatan untuk warga emas

Assalamualaikum  semua...

Ayah dan ibu...
Confirm la semua orang ada ayah dan ibu. Yang sudah meninggal jangan lupa sentiasa hadiahkan Al fatihah untuk arwah...itu hadiah paling berharga buat mereka.

Apabila usia sudah melewati 50....biasalah banyak penyakit yang  datang. 

Shaklee ada menyediakn  beberapa supplemen yang  boleh membantu beberapa jenis penyakit yg mungkin kene pada golongan warga emas ini.

*Set untuk kencing manis/ diabetis*

~ GLA, Zinc & Alfalfa Complex
• menghalang komplikasi diabetis
• Zinc membantu pengeluaran insulin seterusnya memperbaiki diabetis
• meringankan kebas dan kesakitan disebabkan gula darah yang tinggi
• merendahkan gula dalam darah

*Set darah tinggi*

~ OmegaGuard & Garlic Complex
• mengurangkan kadar kolestrol dalam badan
• melancarkan peredaran darah dan menghalang pembekuan
• membantu mengekalkan tekanan darah ke tahap normal

*Set jantung*

~ CoQHealth Plus
• menyokong penghasilan tenaga bagi jantung
• meningkatkan peredaran darah dan tahap kesihatan jantung
• menggalakkan dan melindungi arteri sihat terhadap penghasilan pengoksidaan LDL

*Set Gout*

~ OmegaGuard, Alfalfa & Performance
• Alfalfa bertindak menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. Namun pengambilan alfalfa memerlukan pesakit mengambil air yang banyak
• OmegaGuard penting untuk mengelakkan radang pada sendi dan sebagai langkah berjaga-jaga sebelum bengkak menjadi lebih teruk
• Performance drink memelihara kandungan bendalir dalam badan supaya mencukupi untuk mengelakkan dehidrasi. Bekalan air yang mencukupi dalam badan sangat penting bagi pesakit gout untuk proses perkumuhan asid urik. Ia berkaitan dengan pengambilan alfalfa sebagai detoks di atas.

**Vivix Shaklee - membantu masalah jantung, darah tinggi, kencing manis dll. Selepas pengambilan vivix akan kelihatan kesan yang sangat positif.

Disclaimer:
Produk shaklee tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.

Jom hubungi didie ye....😄😄 0162067011 
Agen shaklee anda

Wednesday, November 5, 2014

Testimono omega guard shaklee

Jom baca segala testimoni ni

Manfaat omega

Assalamualaikum   semua...

Bulan ini ialah bulan promosi omega beli 6 tapi kita dapat 7...😃😃

Ini adalah vitamin wajib  kami sekeluarga...
Kenapa wajib? Jom kita tengok  manfaat2 yang kita boleh dapat dengan omega  ni...

Manfaat Omega 3 Dalam Omega Guard Shaklee

1.  Omega 3 mengimbangi perubahan dan kepekatan hormon PMS wanita
2.  Melicinkan kulit dan kelihatan kemerah-merahan
3.  Mencegah salur darah dari tersumbat
4.  Omega 3 dapat mengelakkan strok
5.  Mengekalkan tekanan normal darah
6.  Membantu mengurangkan ketegangan urat leher
7.  Mengurangkan sakit kepala
8.  Merendahkan kolestrol
9.  Omega 3 dapat mencegah pembekuan darah dalam badan
10. Kekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL
11. Mengawal masalah obesiti
12. Mengurangkan risiko penyakit jantung
13. Sangat bagus untuk ibu hamil - membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin
14. Meningkatkan perkembangangan memori janin dan kanak-kanak
15. Meningkatkan sistem imun
tubuh dan sangat bagus untuk kesihatan kanak-kanak
16. Membantu menyihatkan paru-paru
17. Omega 3 juga boleh memperbaiki masalah alahan kulit seperti eczema, psoriasis, dll
18. Mengurangkan demam hay, bronkitis, penyakit lelah, hepatitis, SLE (lupus erythematosus)
19. Omega 3 juga membantu memperbaiki penyakit buah pinggang
20. Membantu menentang kanser paru-paru,
payudara, kanser prostat dan kanser kolon.
21. Membantu meningkatkan kesihatan hati selepas pembedahan
22. Membantu pankreas pesakit kanser berfungsi dengan lebih baik 
23. Memelihara fungsi-fungsi sendi
24. Mencegah penyakit gout

Selain itu, Omega 3 yang tekandung dalam Omega Guard Shaklee membantu memperbaiki masalah berkaitan otak seperti:-

- Mencegah insomnia
- Mengurangkan tekanan emosi
- Mengurangkan kemurungan dan kebimbangan
- Membantu memperbaiki masalah autism
- Membantu memperbaiki masalah kanak-kanak hyperactive
- Mengurangkan masalah schizophrenia
- Mengurangkan masalah lupa pada wanita yang telah melahirkan anak

Alhamdulillah . .sampai hari ini sudah 3 kali repeat order....ye lah ada 2 promosi :

- beli 6 dapat 7
-beli 2 omega  ada potongan 5%...

Siapa nak bagi tu cik nonnnn...
Jom beli

Didie  0162067011 
#shakleeeffect 
Agen shaklee anda

Jom kita baca kisah ini

SEDIH...! SEDIH..! SEDIH..!

Seorang pemuda duduk di hadapan laptopnya. Login facebook. Benda pertama sekali dia check adalah inbox. Hari ini dia terlihat sesuatu  yang dia terlepas pandang selama ini. Bahagian ‘OTHER’ di inboxnya. Ada satu, dua mesej. Mesej pertama, spam. Mesej kedua dibukanya. Mesej 3 bulan yang lepas tarikhnya. Ditatap isinya,

“Salam.

Ini kali pertama abah cuba guna facebook. Abah cuba tambah kamu sebagai kawan tapi tak dapat. Abah pun tak faham sangat benda ni. Abah cuba hantar mesej ini kepada kamu. Maaf, abah tak biasa sangat menaip. Ini pun kawan abah yang ajarkan.

Ingat tak bila pertama kali kamu ada henfon? Masa tu kamu tingkatan 4. Abah kesian semua anak-anak sekarang ada henfon. Jadi, abah hadiahkan pada kamu satu. Dengan harapan, kamu akan call abah kalau kamu ada nak kongsi masalah tentang asrama atau sekolah atau apa-apa saja. Tapi, kamu hanya call abah seminggu sekali. Tanya
tentang duit makan dan belanja. Abah terfikir juga, topup RM10 tapi call abah tak sampai 5 minit boleh habis ke prepaid tu?
Masa kamu kecil dulu, abah ingat lagi bila kamu dah boleh bercakap. Kamu asyik panggil, ‘Abah, abah, abah’. Abah seronok sekali anak lelaki abah panggil abah. Panggil mama. Abah seronok dapat bercakap dengan kamu walaupun kamu mungkin tidak ingat dan tak faham apa abah cakapkan di umur kamu 4, 5 tahun. Tapi, percayalah.

Abah dan mama cakap dengan kamu banyak sangat. Kamulah penghibur kami di saat kami berduka. Walaupun hanya dengan keletah gelak tawa si kecil.

Bila kamu sekolah rendah. Abah ingat lagi kamu selalu bercakap dengan abah ketika membonceng motor dengan abah setiap pergi dan
balik sekolah. Macam-macam kamu ceritakan pada abah. Tentang cikgu, sekolah, kawan-kawan. Abah jadi makin bersemangat bekerja
keras cari duit untuk biaya kamu ke sekolah. Sebab kamu seronok sekali. Gembira. Ayah mana tidak gembira anak suka ke sekolah belajar.

Bila kamu sekolah menengah. Kamu ada kawan-kawan baru. Kamu balik dari sekolah, kamu masuk bilik. Kamu keluar bila masa makan. Kamu keluar denga
n kawan-kawan. Kamu mulai jarang bercakap dengan abah. Kamu pandai. Akhirnya masuk asrama. Di asrama, jarak antara kita makin jauh. Kamu cari kami bila perlu. Kamu biarkan kami bila tak perlu.

Abah tahu, naluri remaja. Abah pun pernah muda. Akhirnya, abah dapat tahu kamu ada kekasih. Ketika di universiti, sikap kamu sama sahaja ketika di sekolah menengah. Jarang hubungi kami. Bila balik cuti, kamu dengan henfon kamu. Kamu dengan laptop kamu. Kamu dengan internet kamu. Kamu dengan dunia kamu. Abah tertanya-tanya juga sendiri. Adakah kawan istimewa itu lebih penting dari abah dan mama? Adakah abah dan mama cuma diperlukan bila kamu nak nikah sahaja sebagai pemberi restu? Adakah kami ibarat tabung pada kamu sahaja?

Hakikatnya, kamu jarang berbicara dengan abah lagi. Ada pun boleh dibilang dengan jari. Berjumpa tapi tak berkata-kata. Sebumbung tapi seperti tak bersua. Bertegur bila cuma hari raya. Tanya sepatah, jawab sepatah. Dileter, kamu tarik muka. Dimarah, kamu tak balik cuti.

Malam ni, abah sebenarnya rindu sangat pada kamu.
Bukan mahu berleter, mengungkit atau membangkit. Cuma abah dah
terlalu tua. Abah dah di hujung 60 an. Kudrat abah tidak sekuat dulu lagi.

Abah tak minta banyak…
Kadang-kadang, abah cuma mahu kamu berada di sisi abah. Berbicara
tentang hidup kamu. Luahkan apa yang terpendam dalam hati kamu.
Menangis pada abah. Mengadu pada abah. Bercerita pada abah
seperti kamu kecil-kecil dulu.
Apapun. Maafkan abah atas curahan hati abah ini.
Jagalah solat. Jagalah hati. Jagalah iman.

Mungkin kamu tidak punya waktu berbicara dengan abah. Namun, jangan pula kamu tidak punya waktu berbicara dengan Tuhan. Usah letakkan cinta di hati pada seseorang melebihi cinta kepada Tuhan. Mungkin kamu terabaikan abah. Namun jangan kamu mengabaikan Tuhan.

Maafkan abah atas segalanya.”

Pemuda menitiskan air mata. Dalam hati perit tidak terkira. Mana tidaknya. Tulisan ayahandanya itu dibaca setelah 3 bulan beliau pergi
buat selama-lamanya. Di saat tidak mungkin lagi mampu memeluk tubuh tua ayahnya.

~~~Hargai orang tu
a kita selama dia masih hidup ...kadang kala kita
terlalu sibuk dengan kerja ...sampaikan kita lupa akan dia yg membesarkan kita...memberi pendidikan utk kita bekerja..mengajar
kita berjalan utk bekerja..

JANGAN NANTI ANAK KITA AKAN MELUPAKAN KITA SEPERTIMANA KITA MELUPAKAN IBUBAPA KITA

SHARING IS CARING

Heart Attack and Water

Assalamualaikum  semua.

Hari ini didie share apa lagi yg didie dpt dlm group whatapps . ..

Moga berguna   ye kawan2.
           
How many folks do you know who say they don't want to drink anything before going to bed because they'll have to get up during the night  ??? Heart Attack and Water - I never knew all of this! Interesting.......

Something else I didn't know ... I asked my Doctor why do people need to urinate so much at night
time.

Answer from my Cardiac Doctor - Gravity holds water in the lower part of your body when you are standing (legs swell).
When you lie down and the lower body (legs and etc.) seeks level with the kidneys, it is then that the kidneys remove the water because it is easier. This then ties in with the last statement!

I knew you need your minimum water to help flush the toxins out of your body, but this was news to me.

Correct time to drink water.. Very Important. From A Cardiac Specialist!

Drinking water at a certain time maximizes its effectiveness on
the body:
  
2 glasses of water
after waking up -
helps activate
internal organs,
      
1 glass of water
30 minutes before
a meal - helps digestion,
        
1 glass of water
before taking a bath -
helps lower blood pressure,
        
1 glass of water before going to bed - avoids stroke or heart attack

I can also add to this... My Physician told me that water at bed time will also help prevent night time leg cramps.

Your leg muscles are seeking hydration when they cramp and wake you up with a Charlie Horse.

A Cardiologist has stated that if each person after receiving this e-mail,
Please send it to 10 people, probably one life could be saved!

I have already shared this
information. What about you?

Do forward this message. It may save lives!
"Life is a one-time gift"

Didie 0162067011 
Agen shaklee anda

KENAPA ALLAH MENYAMPAIKAN SALAM BUAT KHADIJAH?

Khadijah sangat kaya tapi dia mencintai Allah dan Rasul iaitu suaminya sendiri sehingga ketika hendak pejamkan mata dari dunia tiada apa yang tinggal melainkan baju yang bertampal. Kata Syeikh Tariq Jamil rah, tidak kurang daripada 200 tampal.

Ya Allah, Allah, Allah, begitu sekali tapi bila Rasulullah menangis melihatnya kerana pengorbanannya yang tidak terkira, jawabnya, "Saya belum korban lagi,sekiranya boleh gunakanlah tulang-tulang saya untuk jihad dan perjuangan agama". Ketika itu Allah sampaikan salam padanya.

Seluruh diri dan harta untuk hidupkan Islam dan bantu perjuangan agama tapi masih manis mulutnya menyebabkan Allah sayang padanya.

************************

Wahai isteri,
Layanlah suami dengan baik.
Tawan hati mereka supaya suami gembira.
Buatlah kerana Allah.
Suami kamu mungkin tidak faham kesusahan kamu, tapi Allah sedang nilai setiap kesusahan kamu. Setiap peluh, tangisan, letih, sakit badan, sakit kepala semuanya telah diberi pahala yang sangat besar.

Maafkanlah kekurangan mereka..
kerana dunia ini bukan tempat tinggal kita.
Syurga tempat tinggal kita yang sebenarnya.

Jagalah solat awal waktu. Walau apapun terjadi. Siapkan suami dan anak lelaki ke masjid.

Jagalah aurat kerana Allah.
Jaga aurat bukan kerana kita baik.
Tapi ia perintah Allah.
Apalah makna cantik jika kita dibenci oleh Allah.
Biarlah dunia ini nak kata apapun, janji Allah sayang kita.

Janganlah habiskan air mata di depan tv, untuk dunia.
Tapi gunakanlah air mata untuk Redha Allah. Untuk umat. Untuk umat selamat dari neraka.

Sebagai ibu,
Persiapkanlah anak-anakmu dalam perjuangan agama. Pesanlah pada anakmu,
"Wahai anakku, Islam ini lebih mahal dari nyawa kamu dan ibu kamu. Perjuangkanlah Islam ini. Korbankan perasaan kamu untuk bawa manusia dekat dengan Allah"

Anak ialah harta paling berharga.
Didik mereka dengan iman dan sediakan mereka jadi Daie.
Hidupkan rumah dengan amalan dakwah dan bacaan hadis.
Nikmat sangat bila rumah setiap hari wujud suasana ilmu.
Lebih
nikmat dari segalanya.
Rasa macam dalam syurga walaupun mungkin rumah pondok buruk dan tiada aircond dan kipas seperti rumah Nabi saw.

Janganlah korbankan anak kita dengan beri sepenuhnya pada orang lain.
Berilah masa didik mereka.
Terbaik jadilah suri rumah sepenuh masa jika berpeluang.

Mungkin Anak itulah asbab dunia ini akan berubah. Mungkin kebaikan dan jutaan hidayah datang melalui mereka.
Mungkin mereka akan pegang panji Islam di dunia.
Dan di akhirat ... dengan ribuan orang di belakang mereka.

Takpelah dunia ini kita kurang sikit.
Syurga semakin dekat.
Dunia ini sekejap sahaja.

Wahai isteri solehah,
Kamulah harta paling bernilai.
Seluruh dunia ini tidak boleh ganti tempat kamu.

Untuk isteri seperti kamu.
Tiada ucapan melainkan pasti hanya Redha Allah dan Syurga Firdaus tempat kamu.

Wednesday, October 1, 2014

Sarapan

Assalamualaikum semua

Ada sesetengah orang memang dah biasa tidak mengambil sarapan. Tapi amalan ini tak elok.  Ambillah sarapan. Bila kita bertenaga...KERJA pun kita boleh buat dengan SEMANGAT......betul tak kawan2...hehehe...

Ini adalah amalan wajib saya...setiap hari telan madu yemen dan juga ESP ini....

Jom follow

Saturday, September 6, 2014

Rahsia banyakkan susu

Assalamualaikum semua , ibu2 dan bapak2....hehehe..

Ramai pm saya ni tanya macam mana nak banyakkan susu badan.

Saya dulu pun masa anak pertama bukannya susu tak banyak tapi sebab tak banyak ilmu. Aqil hanya dapat fully breastfeed smpi 3 bulan je..lepas tu dah start campur. Masa tu sangat excited nak pilih susu yg mahal....konon-kononnya itulah susu yg terbaik . Sebenarnya SUSU IBU ADALAH SUSU YG TERBAIK.  Susu ibu lebih mahal dari sudut nutrien dan khasiatnya.

Jom kita kongsi rahsia ni. Sharing is caring...hehehe

Yang paling penting adalah MINDSET dan SELALU BERDOA PADA ALLAH sejak mengandung lagi. Selalu ye bukannya sekali je. Mindset- dah selalu terbayangkan susu u oll banyak...bayangkan akan mengepam susu...bayangkan susu penuh dekat peti ais.

Belilah pam susu yang bersesuaian.  Ada banyak jenama di pasaran. Belilah ikut kemampuan yg boleh membantu kita menjimatkan masa dan selesa.

Kerapkan mengepam atau menyusu setiap 2 jam atau 3jam sekali. Jika perlu buat power-pumping.

Pastikan bayi menyusu kedua belah payudara sehingga dia berhenti sendiri.

Tingkatkan masa mengepam contohnya selepas bayi menyusu tambahkan sesi mengepam sekurang-kurangnya 5-10 minit untuk tujuan stimulasi.

Kalau baby kita belum memulakan solid food elakkan beri baby kita air masak, susu gormula dan jus buah untuk pastikan baby kita terus menyusu badan.

Banyakkan minum air masak ataupun perbanyakkan makanan yang mengandungi sup bagi si ibu

Banyakkan berehat. Jangan asingkan tempat tidur untuk memudahkan penyusuan dan perbanyakkan sentuhan kulit ke kulit untuk menggalakkan bayi menyusu lebih lama

Banyakkan sesi mengepam di pejabat dan di rumah jika bayi anda telah kenyang.

Elakkan penggunaan botol susu ketika anda berada bersama bayi. Bayi yang minum melalui botol akan minum lebih banyak kerana puting botol menyebabkan aliran susu laju dan bayi akan minum banyak dan banyak berbanding bayi yang menyusu terus payudara kita.

Jangan ambil apa2 sahaja yang boleh mengurangkan penghasilan susu ibu contohnya penggunaaan pil perancang dan juga pil2 pelangsingan. Sabarlah dulu ye ibu2...lepas 2 tahun baru boleh.

Kedatangan haid juga salah satu sebab penghasilan susu akan menjadi kurang, elakkan stress, sentiasa menjaga kesihatan agar tidak jatuh sakit

Ambil lah makanan yang dipercayaai boleh menambah susu ibu.

Saya memang mengamalkan supplemen shaklee. Sebab saya percaya saya perlu memastikan badan saya cukup kandungan protein, kalsium, dan vitamin2 yang lain.
Supplement yg membantu saya
☺esp
☺b complex
☺ostematrix
☺vitalea
☺alfalfa

Moga membantu ibu2 diluar sana...

Fadilah 0162067011
Agen shaklee anda

Resipi bread pudding caramel

Assalamualaikum

Ini ada satu resipi yg sangat senang dan juga sedap. Rasanya macam setiap minggu nak buat.

Bahan-bahan

4 keping roti
Setengat cawan susu pekat manis
2 cawan air suam
Gula 4 sudu
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla

Cara memasak

Saya gunakan blender je...senang. masukkan semua dalam blender. Roti dicarik-carikkan campurkan dgn susu dan air. Blend skali. Telur pukul kan dulu sekejap di dlm mangkuk lepas tu campurkan dlm blender dgn esen vanila.

Gula di taburkan dlm loyang. Panaskan sehingga semua gula cair. Selepas dula dah keras. Tuangkan adunan tadi ke dlm loyang berisi gula dan KUKUS untul 40 minit....

Tara.....siap dan makan.

Hehehe gambar ambil dr pakcik google sebab gambar yg den masak x cantik....

Friday, September 5, 2014

Tips senang bersalin

Assalamualaikum semua

Ok kali ni saya nak cerita beberapa tips macam mana nak senangkan proses bersalin.

Alhamdulillah anak dah dua.  Alhamdulillah atas rezeki ini Ya Allah. Saya berkesempatan melalui 2 pengalaman yg sangat berharga dan yg berbeza.

Anak yg pertama....ialah kita pun tak dak pengalaman...
Mula2 tak tau macam mana rupa 'PUSH' tu....hahaha.....bila ingat balik..ngeri je...hampir 50 minit la jugak baru lah anakku yg pertama keluar ...AHMAD AQIL AMIRULLAH.

Tapi yg kedua ni...Alhamdulillah. ..Allah mudahkan. Yg penting kene aktif la jugak masa mengandung. Yg saya ingat seminggu sebelum bersalin tu mmg aktif bebenor mengemas rumah mak. Ye lah masa tu dah duduk umah mak. Takut bersalin awal kan? Setiap petang pusing umah mak...jalan2...
Kemaskan setiap bilik....kemas katil...angkat tilam yang beratnya...tak tau nak cakap macam mana.

Senamam pun penting. Buatlah senaman yg nurse ajarkan. Teknik pernafasan, dan yg penting squattting. ...kalau ada pilihan gunalah tandas cangkung. Memang membantu.

Minyak kelapa dara...beli dan gunalah. Memang membantu. Minum dan sapu di lapisan perineum tu.

Dan yang terakhir..TAWAKAL PADA ALLAH. Bila yg kedua ni..sereeemmm sikit sebab kita dah boleh bayangkan sakit macam mana kan? So pada waktu2 terakhir tu selalu doa "ya Allah aku redho dengan sakit ini ya Allah...mudahkanlah segala2nya ya Allah".

Alhamdulillah pada 9April 2014...saya dah mula rasa sakit kul 1 pagi...lepas tu bangun , mandi dan solat. pukul 3 pagi baru pergi hospital. 4.20 pagi dah kene tolak masuk labour room. Alhamdulillah 2 kali push Afiq Amsyar dah pun lahir....

16 nasihat Untuk Membina Peribadi Muslim:


1.Sedapat-dapatnya berpuasalah setiap hari Isnin dan Khamis
2.Solatlah 5 waktu tepat pada waktunya dan berusahalah solat tahajjud.
3.Kurangilah tidur dan perbanyaklah membaca Al Qur'an.
4.Perhatikan dan tepatilah sungguh-sungguh janji anda.
5.Berinfaklah kepada faqir miskin.
6.Hindarilah tempat-tempat maksiat.
7.Hindarilah tempat-tempat pesta dan janganlah mengadakannya.
8.Berpakaianlah secara sederhana.
9.Janganlah banyak bicara dan seringlah berdoa khususnya hari Selasa.
10.Berolahragalah (senam, marathon, mendaki gunung, dll)
11.Banyak-banyaklah menelah pelbagai buku (agama, sosial, politik, sains, filsafah, sejarah, sastera dan lain-lain)
12.Pelajarilah ilmu-ilmu teknik yang diperlukan negara Islam.
13.Pelajarilah ilmu-ilmu Tajwid dan Bahasa Arab, serta perdalamlah.
14.Lupakan kerja-kerja baik anda dan ingatlah dosa-dosa anda yang lalu.
15.Pandanglah faqir miskin dari segi material dan ulama dari segi spiritual.
16.Ikut perkembangan umat Islam.

Shaklee Skin Care Product - NUTRIWHITE ATAU ENFUSELLE ?

Kita kene bijak memilih produk untuk kulit muka kita. Jangan hanya nak cepat cantik kulit tanpa memikirkan kandungan di dalam setiap produk.

Mana yg lebih penting tuk kita...SIHAT atau CANTIK???

Tepuk dada tanyalah selera masing2.

Nutriwhite atau Enfuselle ? Pastikan anda membuat pilihan yg betul2 bersesuaian dengan jenis kulit dan masalah kulit anda.

Ketahui kedua-duanya dan mana yang lebih sesuai dengan kulit anda :

1) SKIN CARE NUTRIWHITE - lebih sesuai utk kulit normal tanpa sensitiviti dan jerawat yang teruk sbb ianya berfungsi lebih kepada mencerah, dan kandungan vitamin C yg tinggi tak sesuai utk kulit yg sensitif dan berjerawat teruk.

💥 Antara produk-produk Nutriwhite :

Gentle Deep Foaming Cleanser

🍄 Membersihkan dan menyegarkan kulit
🍄 Rumpai laut menghilangkan kekotoran, membuang sel-sel mati dan menegangkan
🍄 Alga Hijau menyahtoksin dan melembapkan
🍄 Strawberi Begonia mencerahkan dan mengimbangkan pigmen
🍄 Lembut dan menyegarkan

Soothing Radiance Whitening Softner

🍄 Ia lembut dan mengembalikan kulit pada pH yang seimbang
🍄 Kulit berasa lebih segar dan tegang dengan Rosemary
Kudzu menegangkan dan mencerahkan
🍄 Marshmallow melembapkan
🍄 Ianya sangat berkesan

Ultimate Protection Whitening Lotion SPF 15
🍄 Licin serta kaya dengan pati botani seperti Mulberi untuk mencegah kerosakan kulit kesan daripada cahaya matahari dan Mountain Arnica untuk menghilangkan radang kulit, pelembap yang bertindak daripada semua sudut ini melindungi anda daripada kesan-kesan memudaratkan cahaya matahari dan membantu membina daya ketahanan kulit terhadap kerosakan persekitaran

Daily Defence Whitening Essence

🍄 Cara yang menyenangkan untuk mendapatkan kulit muka yang licin dan berseri yang diformulasi dengan:
🍄 Bearberry untuk mencerahkan dan menegangkan kulit,
🍄 Strawberi Begonia untuk mengimbangkan pigmen
🍄 Kacang Soya untuk melembutkan dan mengurangkan tompok-tompok hitam
🍄 Mulberi untuk mencegah daripada kerosakan kesan daripada cahaya matahari
🍄 Di samping itu, Vitamin C aktif ditambah untuk memperbaiki kulit serta mengembalikan seri wajah
🍄 Lembut dan mudah diserap oleh kulit

Overnight Renewal Whitening Cream

🍄 Memperbaharui dan mengembalikan keremajaan kulit sewaktu tidur
🍄 Linden menyihatkan serta melembapkan kulit secara mendalam
🍄 Scullcap mencerah dan menghilangkan radang kulit
🍄 Vitamin C aktif mengurangkan tompok-tompok hitam serta mengembalikan keserian wajah
🍄 Pada waktu pagi, anda akan bangun dengan kulit yang gebu, halus, cerah dan berseri

Gentle Action Makeup Remover

🍄 Menjadikan kulit anda licin, lembut dan berseri
🍄 Tunas Pokok Bic menghilangkan sel mati dengan lembut tanpa meninggalkan kesan
🍄 Aloe Vera menyegarkan dan menegangkan kulit
🍄 Lembut, tidak berminyak, dan kulit anda akan kelihatan lebih berseri

Spot Whitening Treatment

🍄 Memperbaiki kesan-kesan matahari serta jeragat kulit dengan cepat
🍄 Kuasa pencerahan botani dihasilkan daripada pati Likuoris dan Peony, yang amat bernilai disebabkan kesannya dalam mencerahkan, melindungi serta menghilangkan radang kulit
🍄 Cats Claw menegangkan kulit
🍄 Vitamin C aktif membawa kecerahan yang baru untuk kulit anda dengan rawak wajah yang lebih halus

2) SKIN CARE ENFUSELLE - Sesuai untuk masalah kulit berminyak, terlalu kering, dan sensitif..untuk memudahkan anda membuat pilihan, 2 kategori produk Enfuselle :

(i) Normal to Dry Skin :  sesuai utk mereka yg mempunyai kulit yang kering dan sensitif..terdiri daripada

Hydrating Cleansing Lotion

☺Emulsi berkrim ini bertindak menanggalkan kotoran, bahan pencemaran dan mekap tanpa  menjejaskan lapisan minyak semulajadi kulit.
☺Emolien yang kaya serta tambahan Vitamin E menjadikan kulit halus, seimbang dan berseri
☺Mencerahkan tona kulit
☺pH yang seimbang
☺Hipoalergenik

😀Hydrating Toner

😀Meneutralkan Tindak Balas Yang Boleh Merosakkan Kulit
😀Hydrating Toner melegakan dan menyediakan kulit untuk rawatan Enfuselle.

✅Terbukti secara klinikal
😇Meneutralkan kerosakan sel akibat tindak balas kulit dengan besi dalam air paip
😇pH yang seimbang
😇Rumusan tanpa alkohol yang menyejat dengan cepat tanpa mengeringkan kulit
😇Melindungi lapisan minyak semulajadi kulit, menyucikan dan melembutkan dengan ekstrak witch hazel dan kamomil

😚Hydrating Moisturizer

😘Melembapkan Kulit Sehingga 24 Jam
😘Krim  tanpa minyak dan tidak melekit yang kaya dengan agen pelembap  bagi  menyerlahkan kehalusan dan keanjalan kulit dengan serta-merta.

✅Terbukti secara klinikal:

😍102% peningkatan keanjalan kulit dalam masa 28 hari
😍195% pengurangan garis-garis halus dalam masa 28 hari
😍21% pengurangan kedutan dalam masa 28 hari
😍Kesan yang ketara dapat dilihat dengan serta-merta, dan ia berterusan sehingga 24 jam
😍Garis-garis halus berkurangan dengan ketara
😍Hipoalergenik

👸Eye Treatment

👸Garis-Garis Halus dan Kedutan Tidak Lagi Ketara
👸Mengurangkan  kemunculan garis-garis halus dan kedutan serta  menghilangkan sembap  bawah mata dengan bantuan pelbagai nutrien dan  botani khusus.

✅Terbukti secara klinikal:

👰233% pengurangan kedutan pada kulit dalam masa dua minggu
👰120% peningkatan kekenyalan dan keanjalan kulit dalam masa dua minggu
👰209% pengurangan garis-garis halus pada kulit dalam masa lapan minggu
👰32% peningkatan kemampuan kulit untuk menahan lembapan lebih lama dalam masa lapan minggu
👰Ton kulit yang kembali sekata dalam masa 12 minggu
👰Kandungan botani anti-penuaan dan vitamin C memberikan faedah yang ketara pada kulit halus di sekeliling mata
👰Juga sesuai untuk bahagian leher dan mulut
👰Hipoalergenik, diakui oleh pakar-pakar oftalmologi dan selamat untuk pemakai kanta lekap.

(ii) Normal to Oily Skin - sesuai utk kulit berminyak dan berjerawat serta sensitif.Ianya terdiri daripada :

💟Purifying Cleansing Gel

📍Gel berbusa bertindak dengan lembut untuk menyingkirkan bahan pencemaran, mekap dan minyak berlebihan.
📍Bahan-bahan khas serta tambahan Vitamin E menjadikan kulit terasa segar dan lembut
📍Mencerahkan tona kulit
📍pH yang seimbang
📍Hipoalergenik

💟Purifying Toner

📍Dengan Tiga Tindakan Untuk Menghentikan Kerosakan Pro-Oksida
📍Purifying Toner merangsang dan menyegarkan kulit sebagai persediaan rawatan Enfuselle.

✅Terbukti secara klinikal

👍Meneutralkan kerosakan sel akibat tindak balas kulit dengan besi dalam air paip
👍pH yang seimbang
👍Menyegarkan dan memperhalus kulit dengan ekstrak likoris, ginseng dan witch hazel
👍Meminimumkan kemunculan liang-liang yang besar pada kulit
👍Membantu mengawal kulit berminyak
👍Hipoalergenik

🍎Balancing Moisturizer
📍Formula Ringkas untuk Menyubur dan Melembapkan Kulit
📍Formula  yang ringkas, tidak berminyak dan mampu mengawal  pengeluaran minyak  pada wajah bertindak dengan membekalkan kelembapan  segera yang kulit  anda perlukan bagi menjadikan wajah kelihatan halus  serta tidak  berkilat.

✅Terbukti secara klinikal:

🍎146% peningkatan keanjalan kulit dalam masa 28 hari
🍎268% pengurangan garis-garis halus dalam masa 28 hari
🍎173% pengurangan kedutan pada kulit dalam masa 28 hari
🍎Membantu mengembalikan keseimbangan minyak pada kulit
🍎Hipoalergenik

🍥Eye Treatment

📍Garis-Garis Halus dan Kedutan Tidak Lagi Ketara
📍Mengurangkan  kemunculan garis-garis halus dan kedutan serta  menghilangkan sembap  bawah mata dengan bantuan pelbagai nutrien dan  botani khusus

✅ Terbukti secara klinikal:

🍥233% pengurangan kedutan pada kulit dalam masa dua minggu
🍥120% peningkatan kekenyalan dan keanjalan kulit dalam masa dua minggu
🍥209% pengurangan garis-garis halus pada kulit dalam masa lapan minggu
🍥32% peningkatan kemampuan kulit untuk menahan lembapan lebih lama dalam masa lapan minggu
🍥Ton kulit yang kembali sekata dalam masa 12 minggu
🍥Kandungan botani anti-penuaan dan vitamin C memberikan faedah yang ketara pada kulit halus di sekeliling mata
🍥Juga sesuai untuk bahagian leher dan mulut
🍥Hipoalergenik, diakui oleh pakar-pakar oftalmologi dan selamat untuk pemakai kanta lekap.

Rahsia anak rajin solat

Assalamualaikum semua

Berdasarkan pengalaman ibu2 yg bijak di luar sana...mereka mengamalkan ayat ini..dengan izin Allah supaya anak2 nya nanti akan rajin solat. Tak payah nak kene paksa lagi.

Insyaallah,  mari lah kita sama2 hafal ayat ini dan berdoa semoga anak2 kita akan rajin solat.

Wednesday, September 3, 2014

Set lutut SHAKLEE

KEBAIKAN AJHT (UBAT SAKIT SENDI PALING HOT)

•menyokong keselesaan sendi
•membantu kekalkan tulang rawan
•memelihara tisu penyambung yang sihat
•melancarkan pergerakan harian
sangat berkesan, kesan positif selepas 5 hari pengambilan (ada ujian klinikal tau)
•menghalang pembentukan bahan kimia yang merosakkan tulang rawan
•anti radang semulajadi
dibuat dari sumber tumbuh-tumbuhan semata-mata, asli dan semulajadi
•memberi kekuatan kepada struktur sendi
bertindak seperti kusyen untuk melindungi tulang rawan, juga •membekalkan glukosamina (penting untuk binaan tulang rawan dan lendir untuk licinkan sendi dalam tendon dan ligamen.

hanya dibuat dari tumbuhan semulajadi 100%
10 KEBAIKAN AJHT (UBAT SAKIT SENDI PALING HOT)

Vitamin ini dihasilkan daripada satu formulasi proprietari yang menampilkan kombinasi bahan-bahan yang amat berkesan, yang dapat menyokong pergerakan, kelenturan sendi dan fungsi sendi yang sihat. Ia dihasilkan dari ramuan aktif yang bertindak dengan pantas bagi menyokong makanan kesihatan yang diperlukan oleh sendi sendi.

Shaklee Advanced Joint Health Tablet mengandungi ekstrak unique Boswellia aktif dengan paten tertunda, ekstrak Jagung dan nutrien penting lain termasuk Zink, Tembaga, Mangan dan Vitamin C untuk membantu meningkatkan keselesaan sendi dan pergerakan. Dengan menggunakan tumbuhan dan bahan-bahan berasaskan mineral, Shaklee Advanced Joint Health Tablet ialah formula sayur-sayuran 100%.

Jemput baca testimoni pengalaman Pn Alin...(sumber: blog mamafaiz)

"...Saya sering sakit bahu belikat apabila duduk lelama mengadap PC, pasti terasa bahu belikat tegang dan tak selesa. Selain itu, sejak extend breastfeeding Dzakirah, kaki sering didatangi en. biawak a.k.a simpul biawak... hehe its happen bila guna kasut yg tak berapa nak tinggi pun... Bunyi keriok-keriok sering juga berkumandang tatkala bila nak duduk antara 2 sujud... Normally ni semua anggapan pengambilan kalsium yang tak cukup...Tapi sedar tak anda, ia bukan sekadar tak cukup kalsium... itu tandanya anda mengalami sakit sendi yg "mild"... puncanya?? Tahukah anda kekerapan melakukan aktiviti seperti kedudukan poster yg tak betul yg terlalu lama, sering dukung anak, tidur yang salah posisi dan juga sering mengangkat benda-benda berat, boleh mengundang sakit bila kekerapan aktiviti-aktiviti ni secara longterm... maka terjadi ler sakit sendi lutut,sakit sendi tangan,sakit sendi kaki,sakit sendi bahu,sakit sendi siku..Alhamdulillah selepas 5 hari mengambil Advance Joint Health Tablet (2 biji) + osteomatrix (4 biji) sebelum tidur... dah tak ada bunyi keriok-keriok pada lutut. Rasa licin saja sendi-sendi terutama bila bangun dari duduk antara 2 sujud, naik tangga mahupun duduk lelama depan PC. Kalau tak, memang terasa.Alhamdulillah, dengan izin Allah jua. Saya suka !! kini saya hadiahkan juga kepada mak & ayah saya, nenek-nenek saya........

Okey.. itu dia testimoni Puan Alin. malah Shaklee juga claim yang pengguna dah bole rasa kesan seawal 5 hari selepas mengambil  Joint tablet.. so berbaloi beli.. belikan samada utk diri sendiri atau utk parents yg sering mengadu sakit2 sendi....

Jom whatapps...0162067011. .fadilah...agen shaklee anda

Ok next time kita citer tentang omega dan ostematrix pulak ye....jumpa lg next entry



Tuesday, September 2, 2014

Perbezaan SHAKLEE

Falsafah Produk Shaklee
Sejak lebih 50 tahun, jutaan keluarga telah meletakkan kepercayaan mereka kepada Shaklee dalam mencorak gaya hidup sihat yang tidak dapat ditandingi oleh syarikat lain - iaitu dengan menghasilkan produk semula jadi yang selamat DAN terbukti berkesan.

Misi kami di Shaklee adalah untuk menyediakan kehidupan yang lebih sihat dan lebih baik kepada setiap insan. Kami merealisasikannya dengan menghasilkan produk semula jadi yang sungguh luar biasa, yang membuatkan anda teruja untuk berkongsi tentang kelebihan produk kami dengan rakan-rakan anda. Setiap produk yang dihasilkan oleh Shaklee dirumus khusus untuk meningkatkan kesihatan, dengan rumusan yang terbukti berkesan dan tidak memudaratkan alam sekitar.

Tiga jaminan kami apabila anda memilih Shaklee – Ia sentiasa selamat, ia sentiasa berkesan, dan ia sentiasa mesra alam.


Sentiasa Selamat


Sentiasa Berkesan


Sentiasa Mesra Alam

Testimoni gaut

Jom kita baca satu lagi kisah benar...perkongsian dr rakan Shaklee saya

KISAH BENAR
----------------------

[AYAHKU PENDERITA GOUT 20 TAHUN..…]

Kisah bermula ketika saya berumur 12 tahun.Ayah bawa saya ke Sunway Lagoon.Bukan main sukanya hati ni dapat berjimba-jimba disana bersama kakak saya.
Sedang bersukaria, tiba-tiba ayah mengerang kesakitan.katanya kakinya amat sakit.nak bangun pun tak boleh.ibu mula resah.saya apatah lagi.macam-macam yang terlintas di kepala waktu itu.

“Kenapa ayah tiba-tiba jadi begini?”
“Adakah ayah lumpuh?”

Astagfirullah…susahnya hati saya masa itu.Terbantut nak bersukaria.Hari yang gembira bertukar menjadi duka.Ayah ditolak dengan “wheel chair” ke kereta.Dan ibu terus memandu kereta menuju ke klinik berhampiran.Ayah diberi Pill Killer.

Sehingga kini umur saya 30 tahun.
Ayah masih makan pill killer setiap kali gout menyerang.Dah jadi macam gula-gula.Goutnye kerap bertandang.Sekarang makin teruk.Bengkak-bengkak di tumit dan juga di tangan.Bukan bengkak biasa.Siap bernanah besar-besar pula tu.Naik seram saya tengok. Dalam hati…bilakah semua ini akan berakhir.
Saya simpati ayah jalan henjut-henjut.
Saya sedih ayah solat tidak dapat duduk dengan betul ketika tahyat awal mahupun akhir.
Saya nangis belakang pintu lihat ayah terbaring mengerang sakit atas katil ketika mana dia tak kuat untuk berjalan.
Hanya doa yang mampu saya panjatkan.Doa yang tanpa usaha.
Ustaz masa sekolah cakap…Doa tanpa usaha adalah SIA-SIA.tetapi ituje yang saya mampu.
Sedih.

1 hari..tergerak hati saya untuk berikan ayah OMEGA dan ALFAFA Shaklee.Saya ada terbaca yang Omega mampu mengurangkan radang sendi dan juga kesakitan.Manakala Alfafa mampu meneutralkan uric acid kepada alkali.wahh menarik!!teruja saya nak berikan kepada ayah saya.Saya beri pada ayah dan tulis besar-besar pada botol.tiba waktu makan,saya SMS ayah.
“Ayah dah makan OMEGA?”
“Dah makan ALAFA?”

Begitulah bersungguhnya saya inginkan ayah sihat.Ayah saya patuh dan konsisten menelan 2 supplemen ini.
Sambil saya tak henti-henti berdoa moga inilah usaha terbaik untuk ayah saya.

Hari yang cerah.Ayah baru pulang dari cek up di hospital.Wajahnya girang dan berseri.
Dihulurkan sehelai kertas kepada saya.

“Kertas apa ni?”
Masyallah!!terkejut saya lihat bacaan uric asid ayah saya berada di paras NORMAL!!!
Ya Allah..bergenang air mata saya.
“Dah 20 tahun…ayah tak pernah pun dapat bacaan uric asid NORMAL.Doktor pun terkejut.Bagus ye Shaklee “ kata ayah

Dah setahun ayah bersama Shaklee…saya asyik intai je kakinya.tiada lagi bengkak…tiada jalan hinjut-hinjut…tiada nanah besar-besar.

Alhamdulillah…Alhamdulillah…Alhamdulillah…
Hati anak mana yang tak gembira pabila ayah tersayang kembali ceria menjalankan kehidupan…

Terima kasih Allah…..

"..Why i love this amazing company....Not a ringgit was earned without somebody first helping somebody else become healthier, giving somebody an opportunity to have better life for their family, making planet a more sustainable place.."~CEO Shaklee Corporation

_________________________________

Alhamdulillah. ..lepas ni nak bagi suamiku yg tersayang ni makan...supaya dgn izin Allah gautnya blh hilang

#shakleeeffect
#sayajualshaklee

Fadilah
0162067011 Agen shaklee anda

Breastfeeding is beautiful

Alhamdulillah Afiq Amsyar dah nak masuk 5 bulan.

Alhamdulillah masih lg fully breastfeed.

Mama cuba dan usaha smpi 2 tahun ye sayang.

Tak susah pun...senang je...walaupun kita ni ibu yg berkerja....

Alhamdulillah Allah mudahkan

Testimoni mealshake shaklee

Anak

Assalamualaikum semua

Pagi2 ni sentap sikit. Masih lagi ada berita bunuh anak sendiri. YA Allah....anak itu kan  amanah Allah. Kenapa la sampai macam tu sekali ....

Mungkin Allah dah tulis sampai situ saja umurnya dan begitu lah cara kematiannya. Tapi kes2 sebegini membuatkan kita akan berfikir adakah sudah baik dan sempurna kita menjaga amanah Allah ni.

Sama2 lah ibu2 ..kita menjaga anak2 ini....janganlah diabaikan....janganlah disakiti anak2 ini...

Saturday, August 16, 2014

My roger barnett

Roger Barnett speech for Malaysian SID: http://youtu.be/ONqYflMSx0Y

Thursday, August 14, 2014

Apa!!! Tulangku repuuuttt!!

Assalamualaikum
 
Sementara usia masih muda...marilah kita menjaga tulang ....SEBELUM TERLAMBAT kan...
Kalau dah sakit memang lah payah sikit.....
 
Kalsium dan magnesium.....selain daripada tulang, banyak lagi penyakit yang ada kaitan dan memerlukan sumber kalsium dan magnesium ini.
 
Jom kita tambah ilmu hari ini tentang pentingnya kita mengambil kalsium dan magnesium


Kalsium dan magnesium akan saling membantu dalam penyerapannya bila terdapat dalam jumlah yang cukup dan seimbang. Ditinjau dari lingkungan fungsi dan prosesnya, kedua mineral tersebut bekerja secara berlawanan (antagonistik). Magnesium terdapat di dalam sel (intraselular), sedangkan kalsium banyak terdapat di luar sel (ekstraselular). Fungsi
magnesium dalam metabolisme sel ialah meningkatkan tenaga dalam tubuh.
Angka kalsium yang diperlukan oleh tubuh adalah sebanyak 800mg setiap hari, manakala magnesium pula antara 400-450mg setiap hari. Keperluan magnesium harian bagi wanita hamil disarankan supaya ditambah, begitu pula wanita yang telah mengalami menopause serta tubuh yang sedang mengalami stress.

PENYAKIT DEGENERATIF AKIBAT KEKURANGAN MAGNESIUM
.
Dianggarkan, 200 juta wanita di dunia mengalami kehamilan setiap tahun. Setiap minit, seorang dari wanita tersebut mengalami eclampsia atau meninggal dunia ketika melahirkan.
Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh WHO, UNICEF, dan WORLD BANK, hampir dipastikan para ibu yang meninggal ketika melahirkan tersebut mengalami kekurangan magnesium dalam
tubuhnya.
Pada 1hb September 1999, kongres tahunan ke-21 persatuan ahli jantung se-Eropah juga menyimpulkan bahawa penyakit pre-eclampsia dan eclampsia yang menyebabkan kematian selama kehamilan di Britain, Amerika dan Eropa Utara disebabkan oleh makanan harian yang kaya kalsium namun kurang magnesium. Akibatnya, komposisi jumlahnya tidak memenuhi kalsium dan magnesium yang disarankan,
iaitu 2:1.
Selain gangguan pada ibu melahirkan, kekurangan magnesium juga dapat menyebabkan gangguan pada fungsi pusat saraf yang akan memunculkan beberapa penyakit. Pelbagai penyakit atau permasalahan kesihatan yang dapat dibantu dengan pemberian suplementasi magnesium adalah sebagai berikut.
 
PENYAKIT JANTUNG
.
Magnesium merupakan salah satu nutrien paling penting untuk kesihatan jantung. Tugas utama magnesium adalah membantu otot jantung untuk relaksasi. Fungsi ini berlawanan dengan fungsi mineral kalsium yang membuat jantung berkontraksi. Kerja duet dari magnesium dan kalsium inilah yang berguna untuk mempertahankan irama jantung tetap normal dengan relaksasi dan kontraksi otot jantung.
Selain itu, magnesium juga
memiliki fungsi sebagai penghalang kalsium yang berlebihan di dalam tubuh sehingga dapat mencegah kalsium yang tidak diserap tubuh agar tidak menggumpal dan menyumbat arteri sehingga meningkatkan risiko serangan jantung. Magnesium juga diperlukan untuk metabolisme kalsium yang sesuai. Kekurangan magnesium menyebabkan terjadinya perubahan metabolisme yang berperanan terhadap serangan jantung.
Magnesium dapat digunakan sebagai suplemen untuk membantu mengubati penyakit jantung koronari kerana memiliki kesan membantu dalam melebarkan arteri koronari, memperbaiki aliran darah ke jantung, meningkatkan kolesterol baik (HDL), mencegah penggumpalan trombosit, mengatur kontraksi dan relaksasi otot jantung serta menstabilkan irama jantung.
 
TEKANAN DARAH TINGGI
.
Kelompok DASH (The Dietary Approaches to Stop Hypertension) telah melakukan pelbagai kajian yang menyimpulkan bahawa mengamalkan magnesium dalam jumlah tinggi dapat menurunkan tekanan darah.
Penyakit darah tinggi ini berhubungan langsung dengan kandungan kalsium dan magnesium. Peningkatan kalsium dan penurunan magnesium berperanan dalam
menyebabkan penyakit hipertensi (darah tinggi
 
DIABETES
.
Penderita diabetes harus mempertahankan batas magnesium yang cukup dalam darahnya kerana mineral magnesium berpengaruh terhadap kemampuan metabolisme karbohidrat. Mineral ini juga berpengaruh terhadap pelepasan dan aktiviti insulin yang berfungsi sebagai pengawal kadar gula dalam
darah.
 
DENYUTAN JANTUNG TIDAK NORMAL
.
Kira-kira 1 % manusia di bawah usia 60 tahun dan 5— 10% di atas 65 tahun memiliki denyutan jantung lebih dari 100 kali perminit (normalnya 60—100 kali perminit). Magnesium yang bekerja sama dengan kalium akan membantu mengawal kecepatan dan ketidakteraturan denyutan jantung tersebut.

ASMA
.
Serangan penyakit dapat dikenal pasti dengan serangan sesak napas berulang kali disertai dengan nafas yang berbunyi kerana kejang otot di bahagian tekak.
.
Beberapa kajian menunjukkan hubungan antara asma dengan defisiensi magnesium. Banyak penelitian yang menunjukkan bahawa ubat yang digunakan untuk terapi asma telah menyebabkan kehilangan
magnesium. Pemberian suplemen magnesium terbukti dapat memperbaiki saluran pernafasan.
 
EPILEPSI
 
Penyakit ini terjadi kerana adanya gangguan sistem saraf pusat yang terjadi kerana letusan pelepasan muatan letrik sel saraf secara berulang dengan gejala penurunan kesedaran, gangguan motor saraf dan mental disertai atau tanpa kejang-kejang. Sebuah kajian di Amerika
Syarikat menunjukkan bahawa pada kondisi ayan, ada defisiensi magnesium di dalam darah pasien. Pemberian suplementasi magnesium dos tinggi (450 mg) dapat mengatasi sawan dalam waktu singkat.
.
AUSTISME
.
Gangguan ini ditunjukkan dengan fikiran dan perilaku seseorang yang cenderung ke arah diri sendiri dan tidak dapat diperbaiki melalui bantuan orang lain. Ujian klinikal yang dilakukan di
Amerika Syarikat dan Kanada menunjukkan bahawa penyakit autisme dapat diperbaiki dengan terapi pemberian vitamin B6 dengan dos tinggi (300—500 mg setiap hari). Tetapi terapi ini menimbulkan defisensi nutrien lain yang mengakibatkan pesakit mengalami lemah deria rasa dan gatal-gatal. Pemberian suplemen magnesium terbukti dapat menghilangkan kesan samping tersebut.
 
HIPERAKTIF
.
Dalam istilah kedoktoran, ianya disebut Attention Defisit Hyperactivity Disorder (ADHD) yang banyak terjadi pada kanak-kanak. Dalam satu kajian, didapati bahawa kanak-kanak yang menderita ADHD mengalami kekurangan banyak mineral, paling dan magnesium. Khasiat magnesium secara signifikan dapat menurunkan gejala-gejala hiperaktivi kepada kanak-kanak.
 
BATU KARANG
.
Salah satu penyebab utama penyakit ini adalah tingginya kandungan kalsium dan acid. Dengan mengamalkan magnesium, ia membolehkan asid dan kalsium yang berlebihan dapat dinyahkan.
 
SENGGUGUT
.
Sindrom ini disebabkan kerana adanya kekurangan magnesium yang ditunjukkan dengan gejala-gejala seperti pening, lenguh sendi, sembelit, jerawat, insomnia dan stress. Dengan
mengamalkan magnesium, ia dapat membantu melegakan kontraksi otot sehingga dapat meringankan atau menghilangkan gejala-gejala senggugut.
 
KETAGIHAN ALKOHOL
.
Ketagihan alkohol ini disebabkan kerana kekurangan magnesium di dalam tubuh. Perkara ini sudah dibuat kajian semenjak tahun 1960-an. Ketagihan alkohol umumnya mengalami kekurangan nutrisi kerana
mereka mendapatkan tenaga yang mereka perlukan terutama dari minuman yang rendah nutrisi kecuali alkohol, air dan karbohidrat. Meminum alkohol yang berlebihan juga menyebabkan berlebihan pembuangan magnesium melalui urin. Perkara ini menyebabkan timbulnya pelbagai jenis penyakit atau memparahkan lagi penyakit yang telah ada.
 
OSTEOPOROSIS
.
Penyakit ini ditunjukkan dengan
kereputan tulang kerana kehilangan mineral. Biasanya osteoporosis sering terjadi kepada wanita yang usia lanjut. Kekurangan magnesium pula akan menyebabkan osteoporosis. Mengamalkan magnesium telah terbukti dapat mencegah dan mengubati penyakit osteoporosis. Dalam hal ini, fungsi magnesium adalah membantu tubuh dalam metabolisme kalsium. Kajian klinikal yang dilakukan terhadap sebahagian wanita menopause selama 2 tahun menunjukkan bahawa pemberian magnesium
dapat mencegah terjadinya retak tulang dan secara signifikan dapat menguatkan struktur tulang.
 
INSOMNIA
.
Insomnia atau sukar tidur disebabkan ketegangan sistem saraf dan terganggunya sistem transmisi saraf yang membantu untuk mengawal tidur. Magnesium dan kalsium adalah mineral yang digunakan dalam pergerakan setiap otot, sehingga pengamalnya dapat
mengendurkan otot saraf dan menstabilkan kimia otak yang berkaitan dengan tidur sehingga dapat membantu penderita insomnia untuk mudah tidur.
 
SAKIT SENDI
.
Sakit sendi ini disebabkan kekurangan magnesium. Tidak seimbangnya fungsi kalsium dan magnesium dalam kontraksi dan relaksasi otot sehingga mengakibatkan timbulnya sakit sendi. Mengamalkan magnesium dapat mengimbangi
ketidakseimbangan otot sekaligus dapat menghilangkan sakit sendi.
 
STRESS
.
Stress merupakan emosi perasaan yang tidak keruan sehingga menyebabkan putus asa yang berpanjangan. Punca stress banyak, antaranya misalnya kekejangan otot, ketidakseimbangan hormon dan kelainan biokimia. Stress umumnya mengalami kekurangan magnesium
sehingga mengamalkan magnesium dapat membantu mengurangkan atau menghilangkan stress.

Raya...raya....

alhamdulillah tahun ni kami beraya berempat. Ada budak dobot no...AFIQ AMSYAR..
 
mama dan abah kesayanganku.....
Abaikanlah baju aqil atas meja tu....kesian aqil baju raya pakai hanya tuk bergambar, lapas tu dah nak buka...GATAL
inilah gambar kami sekeluarga.....ambil gambar sebelum raya...sebab raya tak cukup korum

Wednesday, July 16, 2014

kuliyah ramadhan

Salam.
Sedikit tazkirah dari kuliyah Ramadhan al-Mubarak:

Seorang sahabat yang bernama Zaid bin Suhan telah bertanya kepada Imam Ali ( as) beberapa soalan.
lalu di jawab oleh Imam Ali ( as)

1. Apakah kekuatan yang paling kuat?

Hawa nafsu yang menguasai hati yang paling kuat.

2.Apakah yang menjadikan manusia menjadi terhina.?🐖

Sikap Tamak menjadi terhina

3. Apakah perkara yang menjadikan manusia terhina.

Manusia yang kufur, setelah menerima kebenaran dan berbalik menjadi kufur.

4. Apakah doa yang tiada nilai di sisi Allah?

Doa yang sia- sia yang mustahil akan berlaku.

5. Apakah amalan yang paling tinggi?

Orang yang bertakwa.
Takwa adalah orang yang sentiasa merasakan Allah memerhati kan mereka serta takut kepada Allah.

6. Apakah amalan yang membawa kpd kesempurnaan ?

Doa mencari redha Allah, kemuliaan dari Allah bukannya berdoa minta kaya 

7. Siapa orang yang paling buruk untuk di jauhi?

Manusia yang menjauhkan kamu dengan Allah swt serta menampakkan cantik nya dosa.

8. Siapakah manusia yang paling hina di sisi Allah?

Orang yang sanggup menjual agamanya.

9. Siapakah manusia yang paling kuat sekali.?

Manusia yang sabar.

10. Siapakah Manusia yang paling bakhil sekali?

Orang yang mendapat pendapatan haram gunakan di jalan haram.

11.Siapakah manusia yang paling cerdik sekali.?

Manusia yang boleh menilai yang mana kebenaran dan kesesatan.

12.Siapakah manusia yang paling pintar.?

Manusia yang tidak mudah tertipu dgn dunia, pujian dunia.

13.Siapakah manusia yang paling bodoh / Jahil

Manusia yang cintakan dunia. 

14.Siapakah manusia yang paling menyesal?

Manusia yang tidak memilkki dunia dan tidak memilikki akhirat.

15.Siapakah yang paling buta sekali?

Manusia yang bekerja kerana manusia. Manusia yg beramal kerana ingin tunjukkan pada manusia tapi di akhirat nanti meminta balasan ganjaran yg baik dari Allah

16.Siapakah manusia yg merasa cukup (Qanaah.)?

Orang yang sentiasa besyukur dengan apa yang ada.

17.Apakah musibah yg paling besar pada manusia?

Tidak memberi perhatian pada agama.
Tidak menjaga agama. 

18.Apakah amalan yg di cintai di sisi Allah?

Menunggu2 kedatangan Imam Mahdi. Zahirkan kita sedang menunggu imam Mahdi.

"Barangsiapa yg mati tanpa mengenal Imam zamannya maka matinya dalam kejahilan."

19. Siapakah manusia yang paling mulia?

Manusia yang menjaga diri drpd melakukan dosa 

20. Apakah ucapan yang baik di sisi Allah?

Zikir2 , Solawat, doa2 yg baik. 

21. Apakah ucapan yang paling benar?

Lailahaillallah

22. Apakah amalan yang paling besar?

Penyerahan diri kpd Allah swt.
Redha dgn Allah , 
"Aku redha dengan ketentuanmu"
Serah diri pada Allah swt.

23. Wahai Imam, Siapakah manusia yg paling jujur dan benar.?

Berkata benar dan jujur walau semua keadaan, 
Dalam semua keadaan.